الگوهای مناسب طراحی نمای شهر ها

 

 

نمای هر شهر، نشان دهنده روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر آن شهر است. در واقع نمای شهر، یکی از عناصر اصلی نشان دهنده فعالیت فضایی – فرهنگی موجود در آن شهر است که این موضوع، طراحی نما را به شدت مورد اهمیت قرار می دهد!

طراحی نما در شهر ها باید با توجه به فعالیت های حاکم برآن شهر، دیدگاه عموم مردم آن منطقه و روابط موجود درآن شهر انجام گیرد که اگر به درستی اجرا شود، نقش مهمی در  تعاملات و ارتباط خوب مردم با یکدیگر داشته و سبب شکل گیری بافت در اذهان مردم می شود.

بنابراین اگر اغتشاش و ناهماهنگی در طراحی نما دیده شود، اغتشاش و دغدغه به ذهن مردم نیز انعکاس یافته و موجب خروشان شدن رفتار های اجتماعی ساکنین همان شهر می شود. اغتشاش بصری در طراحی نما ، از طریق حس ادراکی – احساسی به مردم شهر منتقل شده و توجیهی مناسب برای مشکلات و دغدغه های رفتاری حاکم بر شهر ها است.

از این رو، در ساختار قوانین شهرداری، مراتب معناداری موجود است که مطالب بالا را تکمیل می‌کنند. قوانین شهرداری مانند یک هِرَم است که در پایین ترین سطح آن قوانین شهرداری وجود دارد. سطح بالاتر از قوانین شهرداری، قوانین شهری و در سطحی بالاتر، حقوق شهروندی قرار دارد. همچنین در سطح بالاتر از حقوق شهروندی (بالاترین نقطه هرم)، حقوق فطری و طبیعی افراد جای دارد. در این مراتب معنادار مشخص شد که شهروندان به عنوان عضوی اساسی از حیات اجتماعی شهر، نقش مهمی در تدوین اصول شهرداری دارند. در واقع قوانین و ضوابط شهرداری، منطبق بر حقوق فطری و طبیعی مردم شهر تدوین شده است.

تاثیرات نامطلوب معماری امروزی روی زندگی مردم به سبب فراموشی سنت‌ها برای پیروی از مدرنیته ، معماری اروپایی و فرهنگ‌های بیگانه بسیار به چشم می‌خورد. در دنیای امروز، طراحی نما و معماری، بین سنت و مدرنیته گم گشته است و کمتر اثری از فرهنگ اصیل و بومی در معماری‌ها و طراحی نما دیده می‌شود. این موضوع تاثیرات نامطلوبی روی زندگی شهروندان گذاشته و سبب اغتشاش رفتاری بین آن‌ها شده است.

مهمترین عوامل تاثیر گذار در نمای ساختمان‌ها:

بر اساس مقدمات بالا، مهمترین و کلیدی‌ترین عوامل تاثیرگذار در نمای ساختمان‌ها در موارد زیر آمده است:

مصالح به کار برده شده، فرم و رنگ نما
توصیه‌های عمومی
تاسیسات و تابلو‌ها (محلقات)
بام ساختمان‌ها
بازشو‌ها و پیش‌آمدگی ساختمان‌ها
برای هر یک از موارد بالا، سه بخش مجزا ارائه شده که لازم است مالکین، طراحان و تصویت کنندگان طرح‌ها به آن توجه کرده وضمیمه کارشان قرار دهند:

الزامات یا احکام سلبی: کار‌ها و اقداماتی که نباید انجام گیرند.
اقدامات یا احکام ایجابی: اقداماتی که انجام دادن آن‌ها ضروری است.
توصیه‌ها: کار‌هایی است که انجام دادن آن‌ها بهتر از انجام ندادن آن‌ها است ولی می‌توان آن‌ها را انجام نداد!
به جهت ساماندهی و فرهنگ‌سازی الگو‌های مناسب معماری در طراحی نما ، ارائه نمونه کار‌های مناسب به طراحان و مالکین، یکی از روش‌های خوب به شمار می‌رود. این نمونه‌ها با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی، اجرا و کنترل بر اساس فرهنگ ایرانی – اسلامی و رعایت ضوابط عام طراحی نما ، مورد قبول و مطلبوب هستند.

توصیه‌های عمومی:

در موارد زیر، به بیان توصیه‌های عمومی برای انجام هر چه بهتر طراحی نما در شهر‌ها و محلات پرداخته ایم که انجام آن‌ها بهتر است اما می‌توان انجام نداد!

برای جذابیت بصری، استفاده از نور و رنگ‌های روشن در طراحی نما بسیار موثیر خواهد بود.
هماهنگی و تناسب ساختمان و نما با منظر عمومی و مناظر فرهنگی محلات در صورت وجود بافت خاص در آن منطقه
هماهنگی مشخصات کف‌ سازی معبر و محدوده جلوی ساختمان با مشخصات نمای قسمت پایینی ساختمان باید انجام شود. همچنین هماهنگی این موارد با کف سازی معابر جلوی پلاک‌های هم‌جوار مهم است. (هماهنگی با شهرداری الزامی است.)
طراحان به تناسبات انساس توجه داشته باشند. این موضوع به ویژه در طبقات همکف تا سوم صدق می‌کند.
طراحان باید کیفیت و زیبایی نما‌ها در شب و نورپردازی زیبا را پیشبینی و اجرا کنند. خصوصا اگر ملک در همجواری گذر‌های اصلی باشد. (در صورت طراحی نور شب، نقشه و جزئیات باید ارائه شوند و جزو ملزومات است.)

 

طراحی داخلی ویلا دوبلکس , طراحی داخلی رستوران مدرن , شرکت بازسازی ساختمان , طراحی داخلی مغازه , دکوراسیون داخلی منزل , دکوراسیون اداری, طراحی دکوراسیون داخلی , طراحی داخلی مطب طراحی داخلی طلا فروشی

پنجشنبه 14 دی 1396
بؤلوملر :